تیغ بران جبار آذین روی آثار نوروزی/ شبکه نمایش خانگی روی عیدی های مردم هم حساب باز کرده است/ خداداد فقط مدعی سریال طنز بود/ نجلا و زیرخاکی از روی دست هم ساخته شدند!
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۳۷۵۳
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا تولیدات رسانه ملی در نوروز را بررسی کرد و البته در بسیاری از موارد نظرات او نقد تیز و برنده ای بود که مشخصا روی درام های نوروزی داشت.
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون درخصوص ارزیابی تولیدات تلویزیون در ایام نوروز به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: هیچکدام از این سریال ها قابلیت نقد را ندارند انقدر ضعیف هستند که به شعور مخاطب در این سریال ها اهانت می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: نمونه آن ۵ سریالی است که در ایام نوروز از تلویزیون پخش می شود. سریال هایی که هیچ چگونه سنخیتی با مختصات و مولفه های نوروزی ندارند یعنی در هر زمان دیگری می توان این سریال ها را پخش کرد بدون اینکه ویژگی خاصی با یک مناسبت به ویژه ایام نوروز داشته باشد و در امتداد همین مسئله به دلیل مصادف شدن بخشی از فروردین یعنی نوروز و ماه مبارک رمضان، هیچ تدارکی هم برای مناسبت رمضان در تلویزیون دیده نشده است. تولیداتی که در ایام نوروز در تلویزیون پخش شد به دلیل ضعف های مفرط محتوایی و ساختاری اصلاً ارزش قابلیت نقد و بررسی را ندارند.
این منتقد اظهار داشت: نمایش سریال بسیار ضعیف "پلاک ۱۳" را داشتیم؛ از طرفی دیگر هم سریال مدعی طنز "خداداد" را در تلویزیون شاهد بودیم که هیچ نوآوری در آن به چشم نمی خورد و عمدتاً کاراکتر های این سریال با ادا و اطوار ها سعی در ایجاد خنده در مخاطب دارند. این نشان دهنده آن است که سازندگان این سریال مانند دیگر هم قطاران خود هیچگونه شناختی از مختصات ژانر طنز و کمدی ندارند. یعنی نه متن کمدی است نه دیالوگ های کمدی وجود دارد و نه از موقعیتهای خنده آفرین و نه حتی از ساختار هنری مقبول در این سریال خبری است. دو سریال دیگر مانند زیر خاکی و نجلا ۲ که از منظر بستر موضوعی انگار از روی هم کپی شدند، هردو در فضای اسارت اردوگاههای عراقی ها در دوران دفاع مقدس می گذرند اما هیچ حرفی برای گفتن ندارند. زیرخاکی که همچنان کشدار بودن را ادامه میدهد و آب بستن به سریال را تداوم می بخشد بدون اینکه هیچ حرکت خلاقانه ای در ایجاد طنز و کمدی داشته باشد و بر خلاف دو فصل پیشین که کم و بیش چیزهای جذابی برای مخاطب داشت، فصل سوم هیچ حرفی در هیچ زمینه ای ندارد و نجلا هم همینطور در این فصل حرفی برای گفتن ندارد، در این سریال شما شاهد هیچ نوع موضوعیتی حتی در رابطه با دفاع مقدس نیستید. همان چیزهایی که در صدها فیلم و سریال می دیدید در این سریال هم میبینید و هیچ اتفاق جدیدی نمیافتد.
آذین ادامه داد: باز هم در همین مسیر سریال دردسرهای شیرین را داریم که هیچ ربطی به طنز ندارد و یک شبه درام خانوادگی و اجتماعی است که بسیار سطحی نگرانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی نگاه میکند و در صدد است که آن را در قالب سریال ارائه دهد که این هم به دلایل ضعف های مفرد نوشتاری در قالب فیلمنامه و شخصیت پردازی های ضعیف و ساختار هنری ضعیفتر به توفیق نرسیده است پس در نتیجه هیچ کدام از این سریال ها قابلیت و شایستگی نقد حرفه ای را ندارند. در نهایت اینکه آثاری برای پر کردن آنتن تلویزیون در ایام نوروز بودند یا هستند که متاسفانه با نداشتن برنامه مناسب و مقبول و شایسته ماه رمضان این روند نامطلوب در تلویزیون کامل تر هم می شود.
این منتقد درخصوص برنامه های ترکیبی گفت: در کنار سریال ها چند برنامه جا افتاده تلویزیونی هم داریم که به دلیل موفقیت هایی که در مقاطعی از زمان به دست آوردند، همچنان در ایام نوروز امسال هم پخش شدند. برنامه هایی که از روی برنامه ها و آثار ماهواره ای خارجی کپی برداری شده و سعی شده است تا ایرانیزه شوند. با آن که سازندگان سریال ها کوشیدند که در شکل و لااقل محتوای ظاهری آثار خود کارهای مخاطب پسندی ارائه کنند ولی در نهایت همان روندی را که برنامه های مشابه و اصل آنها در ماهوارهها دارند را ادامه میدهند. در خندوانه نوروزی همچنین دورهمی و عصر جدید شما همان مسائل را میبینید و شاید آدمهایی به نسبت جدیدتر بدون اینکه هیچکدام در فرهنگسازی جامعه ما و در اشاعه فرهنگ و همچنین حفظ فرهنگ جامعه و غنا بخشیدن و اجرایی کردن سبک زندگی ایرانی و اسلامی و دانشگاه کردن تلویزیون نقش داشته باشند.
او خاطر نشان کرد: پس در نتیجه آنچه که با عنوان میلیارد ها پول مردم صرف تولید این برنامه ها می شود هیچ ثمری برای مردم ما ندارد. گرچه ممکن است بعضی به دلیل نداشتن برنامه های سرگرم کننده و تفریحی بخشی از اوقات فراغت خود را با تلویزیون بگذرانند اما این به دلیل خوب و با محتوا بودن این آثار تلویزیونی نیست و از همین منظر تولیدات تلویزیون متاسفانه روز به روز از همه نظر چه محتوا و ساختار عقبگرد کرده و بیشتر از مردم فاصله میگیرد و ماحصل آن فرهنگ سوزی جامعه خواهد بود.
جبار آذین درباره ی دو نوبت شدن پخش پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی در ایام نوروز تصریح کرد: شبکه خانگی و پلتفرم ها هم بیش از هر چیز در پی کسب سود بیشتر است. گر چه به هر حال به ظاهر رقابتهای بین تولیدات شبکه خانگی و پلتفرم ها و تلویزیون وجود دارد اما این فقط ظاهر قضیه است و شبکه خانگی هم مانند سیمافیلم جزو زیرمجموعههای تلویزیون است که در همان چارچوب فعالیت می کند، اما به دلیل نوع تولیدات دو شبکه یا رسانه، برخی ترجیح میدهند که از تولیدات شبکه خانگی بیشتر از تلویزیون تکراری و کلیشه ای استفاده کنند و باز هم این مسئله نتیجه خوب بودن تولیدات شبکه خانگی نیست، این دلیل اصلی نبود آثار قوی و غنی نمایشی است.
او در پایان گفت: در همین ایام هم مانند شبکههای مختلف تلویزیون که در نوبت های مختلف برنامه ها و آثار خود را پخش میکردند، در پلتفرم ها و شبکه خانگی هم این اتفاق رخ داد اما این به دلیل استقبال مخاطبان نیست به دلیل این است که سازندگان و ارائه کنندگان این آثار که گمان میکنند در این ایام در دست های مردم مقداری عیدی مانده، و برای خارج کردن آن از جیب مردم این ترفند نمایشی و تبلیغی را ایجاد کردند و اگر در صد نوبت هم پخش شود اما حرفی برای گفتن نداشته باشد و خدمتی به جامعه نکند نمیتوانند برای مردم بزرگ ایران سودبخش و فرهنگ ساز باشد.
انتهای پیام//
بیشتر بخوانید شبکه نمایش خانگی در جزیره ای مخوف جبار آذین: شبکه نمایش خانگی سیما فیلم دیگر است/ تولیدات شبکه خانگی پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی رسانه ملی سینما و تلویزیون عیدی نوروز برنا تولیدات تلویزیونی جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون سریال خداداد سریال دردسرهای شیرین سریال نجلا2 سریال زیرخاکی 3 عناوین مرتبط شبکه نمایش خانگی در جزیره ای مخوف جبار آذین: شبکه نمایش خانگی سیما فیلم دیگر است/ تولیدات شبکه خانگی پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست منتقدان با برنا کیفیت سریالهای تلویزیونی را بررسی میکنند! «منصور» نشانه حیات سینمای دفاع مقدس «منصور» جایگاه ویژهای در سینمای دفاع مقدس دارد نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربینندهترین اخبار فرهنگ و هنر ۱ دومین جایزه ملی داستان حماسی در ایستگاه پایانی ۲ پخش سریال او یک فرشته بود از امروز ۳ خشایار راد: سریال کمدی «وضعیت زرد» ماه مبارک رمضان به آنتن می رسد/ اقتصاد در تصویر حرف اول را می زند/از حقوق بازنشستگی بانک امرار معاش می کنم ۴ نمایش آئورا به زودی روی صحنه میرود+ پوستر ۵ میزبانی «ماه خدا» از افراد موفق جامعه مهاجر افغانستان ۶ سختیهای بازیگری از زبان حسین بیرانوند/ کارگردان از ما خواست که فارسی حرف بزنیم ۷ اجرای نمایش های کوتاه "مدل" و "کودک همسر" ۸ سخنگوی دولت درباره رفتار با علیرضا قربانی واکنش نشان داد ۹ چرا احسان علیخانی ار ژاله صامتی عذرخواهی کرد؟ ۱۰ حمایت رضا کیانیان از بیانیه زنان سینماگر در مقابل خشونت علیه زنان: آزار و اذیت زنان فقط محدود به جامعه سینمایی نیست ۱۱ در نوروز امسال بیش از 53 هزار نفر مخاطب سینماهای تصویر شهر شدند/ در پردیس رازی افزایش قیمت بلیت نداشتیم ۱۲ کردزبانان در تماشای «چرخ فلک» ۱۳ پای «جراحت» به خانه ها باز می شود ۱۴ مخاطبان رسانه ملی به «ضیافت الهی» می روند مهمترین اخبار تصادف نماینده تبریز با خودروی قاچاقچیان انسان دریافت وام ازدواج آسانتر میشود دست فوتبال و دیپلماسی در دست یکدیگر/ استفاده از ظرفیت وزارت خارجه برای تدارک هرچه بهتر تیم ملی خطیبزاده: هیات حاکمه افغانستان باید مسئولیت امنیت همه شهروندان را بپذیرد افطار رئیس جمهور همراه با ایتام آخرین اخبار فرهنگ و هنر دومین جایزه ملی داستان حماسی در ایستگاه پایانی پخش سریال او یک فرشته بود از امروز خشایار راد: سریال کمدی «وضعیت زرد» ماه مبارک رمضان به آنتن می رسد/ اقتصاد در تصویر حرف اول را می زند/از حقوق بازنشستگی بانک امرار معاش می کنم نمایش آئورا به زودی روی صحنه میرود+ پوستر میزبانی «ماه خدا» از افراد موفق جامعه مهاجر افغانستان سختیهای بازیگری از زبان حسین بیرانوند/ کارگردان از ما خواست که فارسی حرف بزنیم اجرای نمایش های کوتاه "مدل" و "کودک همسر" سخنگوی دولت درباره رفتار با علیرضا قربانی واکنش نشان داد چرا احسان علیخانی ار ژاله صامتی عذرخواهی کرد؟ حمایت رضا کیانیان از بیانیه زنان سینماگر در مقابل خشونت علیه زنان: آزار و اذیت زنان فقط محدود به جامعه سینمایی نیست در نوروز امسال بیش از 53 هزار نفر مخاطب سینماهای تصویر شهر شدند/ در پردیس رازی افزایش قیمت بلیت نداشتیم کردزبانان در تماشای «چرخ فلک» پای «جراحت» به خانه ها باز می شود مخاطبان رسانه ملی به «ضیافت الهی» می روند استل هریس صدا پیشه «داستان اسباببازیها» درگذشت مخاطبان اردوزبان به دیدار « برادر» می روند اخبار برگزیده سرخها به دنبال جبران مافات پارلمان پاکستان منحل شد از ولاهوویچ تا مسی و رونالدو آخرین خبر از وضعیت فرزاد فرزین سوزش زبان نشان دهنده کدام بیماری است؟ حس و حال امین حیایی بعد از دریافت سیمرغ ساخت فیلم سینمایی «بیرو» از زبان کارگردانش پیشنهاد دانشمند ایرانی برای خنک کردن زمین هفت سین سینمایی شبکه ها در 13 فروردین چند توصیه طب سنتی ایرانی برای ماه رمضان تفاوت رب انار شیرین با ترش چیست؟ توصیههای پلیس راهور به مناسبت روز طبیعت گلهای تیم فوتبال ایران در مسیر جام جهانی شبکه اجتماعی توئیتر رسمی جام جهانی: ایران مانع صدرنشینی انگلیس میشود؟ دریافت وام ازدواج آسانتر میشود آخرین اخبار بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است
طراحی سایت خبری و خبرگزاری آساممنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رسانه ملی سینما و تلویزیون عیدی نوروز برنا تولیدات تلویزیونی جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون سریال خداداد سریال دردسرهای شیرین سریال نجلا2 سریال زیرخاکی 3 تولیدات شبکه خانگی تولیدات تلویزیون سینما و تلویزیون شبکه نمایش خانگی ایام نوروز سریال ها دفاع مقدس برنامه ها پلتفرم ها رسانه ملی جبار آذین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۳۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریالهای خارجی پسینی است
سخنگوی مجمع رصتا درباره سریال «حشاشین» و لزوم حذف آن از پلتفرمها گفت: سریالهای خارجی در مقایسه با سریالهای ایرانی به دلیل اقبال بسیار کمتر مخاطب، مشمول ممیزی پسینی هستند، یعنی اول نمایش داده میشوند و بعداً اگر ساترا ملاحظهای داشته باشد به سکوهای نمایش خانگی اعلام میکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سریال «حشاشین» یکی از مباحثی است که این روزها توجه منتقدان خارجی و مخاطبان ایرانی به خود جلب کرده که به زندگی و اعمال حسن صباح، رهبر اسماعیلیه در ایران، میپردازد؛ این سریال نشان میدهد که چگونه صباح با ایجاد فرقهای به نام «حشاشین»، جایگاه خود را در میان حاکمان آن زمان به دست آورد و با ترورها و فعالیتهای زیرزمینی، تلاش کرد تا از تحت تسلط عربها و ترکها بیرون بیاید اما باید به این نکته توجه داشت که این سریال روایتی متفاوت و البته غیرواقعی از زندگی حسن صباح است و نشان میدهد که چگونه او با رهبری مذهبی و سیاسی، جنگی پنهانی علیه قدرتهای آن زمان منطقه را آغاز کرد.
این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است؛ فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید و قرار بود در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنههایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.
چند روز قبل این سریال در پلتفرمهای داخلی نظیر فیلیمو و فیلم نت منتشر شد در حالی که مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا اظهار کرد: سریال حشاشین محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.
سامان مراد حسینی، سخنگوی مجمع رصتا نیز در گفتوگویی با ایرنا در این باره اظهار کرد: تنظیمگری ساترا، یک تنظیمگری هوشمندانه است و با توجه به اینکه رفتار مخاطبان سکوهای نمایش خانگی در ایران به این صورت است که معمولاً از سریالهای ایرانی استقبال میکنند، سریالهای ایرانی مشمول ممیزی پیشینی هستند. آئین نامه محتوایی ساترا به تمام سکوهای شبکه نمایش خانگی ابلاغ شده است و رسانههای نمایش خانگی خودشان موظف هستند آئین نامه محتوایی ساترا را اعمال کنند و نظارت پسینی به معنای عدم نظارت نیست.
وی افزود: طبق خود اظهاری سکوهای شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در میان سریالهای خارجی، پرمخاطبترین سریالهای خارجی در سکوهای ایرانی برخی سریالهای ترکی، کرهای و هندی هستند.
سخنگوی مجمع رصتا با اشاره به تصمیم ساترا بیان کرد: ساترا هوشمندانه تلاش میکند اعلام رسمی ممنوعیت سریال در زمان مناسب صورت پذیرد تا تأثیر معکوس نداشته باشد و اعلام ممنوعیت یک سریال باعث افزایش استقبال مخاطب نسبت به آن سریال و مشاهده سریال از سکوهای خارجی نشود. یکی از مأموریتهای ساترا در حوزه تنظیمگری اجتماعی این است که وقتی یک سریالی قرار است ممنوع شود قبل از ممنوعیت دادههای لازم در اختیار نخبگان و رسانههای جمعی قرار گیرد تا زمانی که سریال ممنوع میشود شاهد همراهی نخبگان و رسانههای جمعی باشیم.
مراد حسینی ادامه داد: در نهایت باید توجه داشت که اعلام ممنوعیت یک سریال تصمیمی مهم است که در شورای صدور مجوز ساترا با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نماینده مجمع رصتا و اعضای حقیقی شورا اخذ میشود و این نوع تصمیمات معمولاً با اجماع اعضای شورا شکل میگیرد و پس از آنکه سریالی ممنوع اعلام میشود دادستانی از انتشار آن در سکوهای داخلی جلوگیری میکند.
امید علی مسعودی عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا نیز درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرمها به ایرنا اظهار کرده است: پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرمهای نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجهای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرجترین سریالهای تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار میرود.
این استاد تمام دانشگاه سوره در ادامه یادآور شد: برجسته کردن فرقهها از پروژههای مهم صهیونیسم جهانی به شمار میرود و تصور میشود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینهای نیز با همین سیاستها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به ایرانیها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال شهرهای ری، قم و اصفهان را منشأ تروریست معرفی میکند.
مسعودی در ادامه تصریح کرد: تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلمنامه آن وارد است در پلتفرمهای نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرمهای عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریالهای خارجی نیز همچون سریالهای داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.
نایب رئیس انجمن سواد رسانهای ایران در پایان خاطر نشان کرد: قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریالهای خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانوادههای ایرانی خواهد داشت.
کد خبر 748692